Ons onderwijs

Missie

Wij willen dat de leerlingen van de Noorderbreedte met een goede taal-, lees- en rekenvaardigheid naar het voortgezet onderwijs gaan. Onze leerlingen hebben leren leren, kunnen samenwerken en samen spelen, ze weten wat hun talenten en interesses zijn, ze zijn zelfstandig, zelfbewust en staan midden in de samenleving.
 

Visie

Op obs Noorderbreedte willen we bereiken dat de kinderen vol vertrouwen in een veilige omgeving zich samen met anderen kunnen ontwikkelen, nu en in de toekomst. Dit doen we door ons onderwijs vorm te geven volgens deze drie kernwaarden: 

Vertrouwen hebben in jezelf en in elkaar is de basis om te kunnen spelen, leren en werken.

Onze betrokkenheid uit zich in oog hebben voor elk kind. Dit doen we door het opbouwen van een relatie met elk kind zodat ieder kind zich gezien en gehoord voelt. Vanuit deze onvoorwaardelijke verbinding bieden we vertrouwen en veiligheid aan individuele kinderen en de groep als geheel. Wij vinden het van belang dat onze leerlingen voelen dat wij vertrouwen hebben in hun unieke mogelijkheden. Vanuit dit vertrouwen ontstaat ruimte om te mogen ontwikkelen en de mogelijkheid om te onderzoeken en nieuwe dingen te ondernemen. Een positieve mindset is hierbij van belang, zodat kinderen voelen dat het niet erg is om iets nog niet te kunnen. Kinderen op de Noorderbreedte hebben vertrouwen in zichzelf, zijn in staat anderen te vertrouwen en zijn zelf te vertrouwen. Vanuit vertrouwen komen de kinderen tot samenwerking met elkaar en de leerkracht. 

We houden ons aan regels en afspraken, zodat iedereen met plezier op school kan spelen en werken.

Je veilig voelen is om tot ontwikkeling te komen. Veiligheid betekent ook dat leerlingen, ouders en leerkrachten zich gezien, gehoord en geaccepteerd voelen en dat ze ervaren dat ze erbij horen. Daarbij vinden wij het uitdragen van respect voor elkaar en de omgeving, waarin wij ons bevinden van belang. Het is veilig op school en iedereen voelt zich veilig op school. Afspraken en gang van zaken zijn duidelijk en voorspelbaar en geven daardoor structuur. Gelijkwaardigheid en ruimte voor diversiteit zijn hier onderdeel van. Wij stimuleren onze leerlingen om te ontdekken waar hun grenzen en die essentieel van een ander liggen, waarbij het van belang is dat wij rekening houden met elkaar. 

We leren van én met elkaar en helpen kinderen om zichzelf (en hun kwaliteiten) beter te leren kennen.

Kinderen maken we bewust van het belang om hun kennis te vergroten en vaardigheden te ontwikkelen. We leren van én met elkaar en helpen kinderen om zichzelf (en hun kwaliteiten) beter te leren kennen. Dit betekent dat er veel aandacht is voor de executieve functies, zodat deze ondersteunend werken in het leerproces. De leerkracht heeft naast het overdragen van kennis, ook een inspirerende en motiverende rol. Als team maken we keuzes passend bij onze visie en blijven wij ons samen en individueel ontwikkelen.